Zasada działania silnika spalinowego od dziesiątek lat jest taka sama.
Silnik pracuje i uzyskuje moc dzięki temu, że do jego cylindrów dostarczane jest paliwo oraz powietrze. Ważnym jest, żeby ta mieszanka paliwa i powietrza miała możliwie idealne proporcje i została odpalona w najkorzystniejszej chwili. Cały ten proces ma na celu wywarcie nacisku na tłoki, które opadając powodują kręcenie się wału korbowego. Wał korbowy napędza z kolei koła pojazdu poprzez sprzęgło i skrzynie biegów co powoduje, że samochód jedzie.
We współczesnych silnikach o ustawieniach ilości powietrza i paliwa, oraz zapłonu decyduje komputer / sterownik silnika tzw. ECU, który jest zaprogramowany przez fabrykę z uwzględnieniem wielu restrykcji, oraz przy zachowaniu rezerw. To w jaki sposób mają pracować elementy układu wtryskowego i dolotowego, skrzynia biegów czy kontrola trakcji ustalone jest przez producenta za pomocą tabel wartości tzw. map. Średnio pamięć sterownika silnika zawiera setki takich map i tysiące pojedynczych wartości. To właśnie odpowiednia zmiana danych w mapach w efekcie powoduje zmiany w pracy elementów mechanicznych. Zanim pojazd, którego silnik ma być poddany elektronicznej obróbce, zostanie podłączony do odpowiedniej aparatury, musi wjechać na tzw. hamownię podwoziową. Jest to urządzenie, które pozwala dokładnie określić kondycję jednostki napędowej. Po analizie otrzymanych danych zapada decyzja o dalszych działaniach. Jeśli sprawność jednostki jest zadowalająca, można zająć się korektą danych fabrycznych. Po ich wprowadzeniu do komputera silnika, auto ponownie jest testowane na hamowni aby określić aktualne parametry jednostki napędowej.
Chiptuning samochodów ciężarowych to zmiany w oprogramowaniu sterownika decydującego o powyższych procesach. Modyfikacja oprogramowania ma na celu podniesienie mocy / momentu obrotowego silnika, czyli zwiększenie jego wydajności ale przede wszystkim obniżenie jego spalania.
Po zabiegu przeprogramowania praca silnika zmienia się na lepszą. Pierwszym z tego przejawów jest to, że maksymalny moment obrotowy pojawia się przy niższych obrotach niż te, które ustawiła fabryka. To z kolei skutkuje większą elastycznością silnika. Ponadto kierowcy, którzy dobrze znają swój pojazd zauważą, że nastąpił również kilkuprocentowy spadek zużycia paliwa. W przypadku aut ciężarowych zwykle jest to oszczędność rzędu 2-3 litrów na każdych przejechanych stu kilometrach. Natomiast o ok. 10-20 proc. podnoszą się moc oraz maksymalny moment obrotowy, a zatem parametry, które odpowiadają m.in. za rozpędzanie pojazdu i zdolność pokonywania wzniesień.
Zanim pojazd, którego silnik ma być poddany elektronicznej obróbce, zostanie podłączony do odpowiedniej aparatury, musi wjechać na tzw. hamownię podwoziową. Jest to urządzenie, które pozwala dokładnie określić kondycję jednostki napędowej. Po analizie otrzymanych danych zapada decyzja o dalszych działaniach. Jeśli sprawność jednostki jest zadowalająca, można zająć się korektą danych fabrycznych. Po ich wprowadzeniu do komputera silnika, auto ponownie jest testowane na hamowni aby określić aktualne parametry jednostki napędowej.
Cechy Chiptuningu auta ciężarowego:
- wyższe osiągi i lepsza płynność jazdy
- większy zapas mocy,
- duża dynamika jazdy
- pokonywanie dłuższych dystansów przy tym samym czasie jazdy
- możliwości stosowania obrotów w niższych zakresach
- brak wzrostu wydzielania szkodliwych gazów do środowiska – nie pogarsza normy EURO.
- nie ma wpływu na trwałość silnika przy zachowaniu terminów wymian materiałów eksploatacyjnych,
- obniżenie zużycia paliwa 1,5 – 3l / 100km (w niektórych przypadkach nawet 4,5l),
- Chiptuning powoduje zwiększenie mocy samochodu ale głównie poprawia moment obrotowy,
- większe bezpieczeństwo podczas wyprzedzania
Głównym celem wykonania Chiptuningu jest jednak przystosowanie samochodu do indywidualnych wymagań użytkownika (nawet najbardziej nietypowych).