AdBlue – 32,5% wysokiej czystości wodnego roztworu mocznika (to 32,5 proc. mocznika i 67,5 proc. wody demineralizowanej)
Produkt stosowany w branży motoryzacyjnej jako reduktor w celu rozłożenia w katalizatorze SCR (ang. Selective Catalytic Reduction – Selektywna Redukcja Katalityczna) szkodliwych dla środowiska tlenków azotu. W technologii SCR AdBlue jest kierowany pod wysokim ciśnieniem na strumień spalin w katalizatorze, gdzie zachodzi redukcja szkodliwych dla atmosfery tlenków azotu na azot (w postaci dwuatomowych cząsteczek) oraz wodę.
AdBlue nie jest substancją zaliczaną do niebezpiecznych, ani groźnych dla środowiska. Nie jest też palny, wybuchowy, ani szkodliwy dla zdrowia. Zużycie AdBlue wynosi równowartość ok. 4-5% ilości zużytego oleju napędowego w zależności od typu silnika (Euro IV lub Euro V). Jedna z polskich firm wytwarza wodny roztwór mocznika 32,5% znanego powszechnie pod nazwą AdBlue®, pod własną marką jako NOXy™.
Co do ilości to w przypadku silników montowanych w ciężarówkach zużycie AdBlue określa się na ok. 4-10 proc. spalania paliwa. W autach osobowych zużycie jest znacznie niższe, często podawane są uśrednione wartości, rzędu np. 1,5 l/1000 km. W praktyce wiele modeli zużywa jeszcze mniej AdBlue – często są to tak małe ilości, że kilkulitrowy zbiornik wystarcza od przeglądu do przeglądu, czyli nawet na kilkadziesiąt tys. km!
System AdBlue (SCR) jest elementem w pojazdach ciężarowych, który musi być sprawny aby nie wystąpiło ograniczenie mocy (momentu obrotowego)!
W naszym klimacie używanie w aucie płynu, który nie znosi ani wysokich, ani niskich temperatur, to odważny pomysł. Układ SCR to też sporo dodatkowych elementów, które mogą się zepsuć. Ekologia kosztuje!
Uszkodzony układ AdBlue należy naprawić(zapraszamy). Istnieją również możliwości zastosowania emulatora, który zasymuluje poprawną pracę AdBlue.
Dzięki takiemu rozwiązaniu nie trzeba wymieniać:
- pompy AdBlue,
- czujnika temperatury,
- czujnika NOx
- czujnika poziomu AdBlue w zbiorniku
- czujnika ciśnienia
oraz:
- pojazd nie pobiera płynu AdBlue
- nie ma potrzeby naprawy lub wymiany podzespołów SCR,
- auto nie przechodzi w tryb awaryjny